گزارش بازدید از مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 17 مهر 1395


هدف از بازدید :

 این بازدید در تاریخ 17 مهرماه 1395 انجام شد و هدف آن آشنایی با پروژه تاسیس مرکز محاسبات و چالش­ های موجود اعم از نیروی انسانی ، هزینه ، شالوده­ های سخت­ افزاری و ... است


شرح گزارش :

مسئول این بازدید جناب آقای صورتگر معاون مرکز محاسبات بودند که به بیان چگونگی انجام این پروژه پرداختند و توضیحاتی درباره­ ی شالوده­ های سخت­ افزاری ، هزینه و  زمان این پروژه دادند . شایان به ذکر است که فضای کلی برای این پروژه ساختمانی با قدمت 48 ساله و 1000 مترمربع است .

-          شالوده­ های سخت ­افزاری :

در این پروژه از 70 rack ، 47 unit  استفاده شده ­است و دلیل اینکه از rack ، 47 unit  استفاده کرده اند این است که اگر می­خواستند از rack  ، 42 unit  استفاده کنند نیاز به تعداد rack  بیشتری و نیاز به هزینه­ های بیشتری برای نگهداری و برق رسانی آن­ ها بود .

 این پروژه از 2 دیتاسنتر اصلی و فرعی تشکیل شده ­است .دیتاسنتر اصلی 10.8 * 13.2 و دیتاسنتر فرعی 4.5 * 13.2 است .که در مجاورت هر دوی آن­ها از کپسول­ های اطفای حریق است .

چالش­ های موجود در این بخش : فضا ، انرژی الکتریکی ، سرمایش و شبکه می­باشد.( که برای تامین انرژی الکتریکی و سرمایش از پست کامپکت برق استفاده شده­ است . )

-          هزینه :

هزینه ابتدایی در نظرگرفته شده برای این پروژه مبلغ 40 میلیارد ریال بوده­ است . تاکنون 85 درصد این پروژه تکمیل شده­است و 30 میلیارد ریال صرف این درصد از پروژه شده ­است. البته ذکر این نکته ضروری است که تاکنون قراردادی جهت نگهداری و پشتیبانی وسایل بسته نشده (که از دلایل آن می­توان به نو بودن وسایل و گارانتی آن­ها اشاره کرد ) پس ممکن است برای این بخش نیز هزینه ­ای به هزینه ­های پروژه اضافه شود .

-          زمان :

زمان ابتدایی در نظر گرفته شده برای این پروژه 6 ماه بوده است ولی که به گفته ­ی آقای صورتگر حتی الان با گذشت 1 سال از زمان نهایی تعیین شده برای پروژه ، تنها 85% کار به اتمام رسیده است و نکته ­ی دیگر اینکه این پروژه قرار بود زمستان 93 شروع به کار کند اما با توجه به اقداماتی که جهت آماده سازی فضا باید انجام می ­شد تا فروردین 94 به تعویق افتاد . و ایشان یکی از دلایل این تعویق و تاخیر در پروژه را درگیرشدن با کارهای اداری دانستند .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.