گزارش بازدید از مرکز محاسبات


در تاریخ 18 مهر 95 برای بازدید از مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف با هماهنگی استاد درس مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات جناب آقای ابطحی همراه گروهی از دانشجویان به مرکز محاسبات دانشگاه رفتیم . مسئول بازدید جناب آقای صورتگر ، معاون مرکز محاسبات ، بودند .

در ابتدا توضیحی در رابطه با پروژه در دست اجرا دادند . پروژه ساخت یک DataCenter برای دانشگاه بود که از 70 Rack ، که هر کدام 47 Unit بودند . هدف از ساخت چنین DataCenter براورد نیازهای دانشگاه و به علاوه تلاش برای بهبود در کیفیت اینترنت در سراسر کشور بود . به گفته آقای صورتگر این پروژه در سطح کشور یکتا بوده و مورد مشابه آن یک ساختمان درنزدیک  میدان بهارستان واقع در تهران است و سایر دانشگاه ها توانایی انجام چنین پروژه با این ابعاد را نداشتند . در طبقه زیر زمین ساختمان کتابخانه مرکزی یک مجموعه دیگر DataCenter وجود دارد که به عنوان پشتیبان در نظر گرفته شده است . مجموعه در حال ساخت به عنوان مجموعه اصلی در نظر گرفته می شود چون از نظر ابعاد بزرگ تر است . طبق اصلی که آقای صورتگر گفتند برای از کار نیفتادن حتی لحظه ای اتصالات باید از هر چیز 2 تا وجود داشته باشد .

از مشکلات این پروژه می توان به هزینه بالای آن اشاره کرد که حدود 4 میلیارد تومان هزینه تخمین زده شده است که تا کنون 3 میلیارد تومان آن به پروژه تخصیص داده شده است . نکته ای که آقای صورتگر به آن اشاره کردند و آن را یک مشکل پروژه دانستند این بود که این پروژه از نظر درآمد تا زمانی تنها هزینه در بر دارد و درآمدی کسب نمی کند . برای کسب درآمد یک راه اجاره دادن قسمتی از آن به افراد و ارگان های متقاضی برای مدتی . برای مثال پروژه های پیچیده شبیه سازی بر روی لپ تاپ های معمولی ممکن است تا 2 سال زمان بگیرد اما بر روی این مجموعه به چند روز یا ساعت می رسد . از هزینه هایی که این پروژه دارد می توان به سیستم اطفاع حریق و کابل کشی آن و برق حدود 1 مگاوات که مجموعه مصرف می کند . برای نامین برق مورد نیاز یک پست برق در فاصله بین دانشکده عمران و مرکز محاسبات بنا شده است . همچنین برای داشتن برق در هنگام قحطی برق دانشگاه یک دیزل در پشت ساختمان مرکز محاسبات قرار داده شده است که طبق گفته ی آقای صورتگر حتی محل قرار گرفت این ساختمان هم مهندسی شده است تا مانع عبور آتشنشانی هنگام بروز آتش در ساختمان پشتی مرکز محاسبات نشود . این ژنراتور ها از صدای خیلی بلندی برخوردار بودند که برای کم کردن صدای آن ها از محصورهایی که هزینه خیلی بالایی حدود 150 میلیون تومان در بر داشت استفاده شده است.

از نظر زمانی شروع پروژه قرار بود از زمستان 93 باشد اما به علت آمادگی های قبل پروژه شروع آن از فروردین 94 بود و پیش بینی شده بود که پایان آن شهریور94 باشد اما اکنون که یک سال از آن تاریخ گذشته است حدود 85% کار پیش رفته . علت این اتفاق را آقای صورتگر در کارهای اداری و همچنین اینکه سیستم از قبل در حال کار بوده و بدون از کار افتادن سیستم قبلی ، باید سیستم جدید پیاده شود ، می داند .

از دیگر نکات گفته شده توسط ایشون می توان به محیط زیبای مرکز محاسبات هنگام ورود اشاره کرد که هم برای تقویت روحیه کارکنان آنجا و هم برای برقراری ارتباط آسان با مشتریان استفاده می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.