گزارش بازدید از مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ 17 مهر 1395


هدف از بازدید :

 این بازدید در تاریخ 17 مهرماه 1395 انجام شد و هدف آن آشنایی با پروژه تاسیس مرکز محاسبات و چالش­ های موجود اعم از نیروی انسانی ، هزینه ، شالوده­ های سخت­ افزاری و ... است


شرح گزارش :

مسئول این بازدید جناب آقای صورتگر معاون مرکز محاسبات بودند که به بیان چگونگی انجام این پروژه پرداختند و توضیحاتی درباره­ ی شالوده­ های سخت­ افزاری ، هزینه و  زمان این پروژه دادند . شایان به ذکر است که فضای کلی برای این پروژه ساختمانی با قدمت 48 ساله و 1000 مترمربع است .

-          شالوده­ های سخت ­افزاری :

در این پروژه از 70 rack ، 47 unit  استفاده شده ­است و دلیل اینکه از rack ، 47 unit  استفاده کرده اند این است که اگر می­خواستند از rack  ، 42 unit  استفاده کنند نیاز به تعداد rack  بیشتری و نیاز به هزینه­ های بیشتری برای نگهداری و برق رسانی آن­ ها بود .

 این پروژه از 2 دیتاسنتر اصلی و فرعی تشکیل شده ­است .دیتاسنتر اصلی 10.8 * 13.2 و دیتاسنتر فرعی 4.5 * 13.2 است .که در مجاورت هر دوی آن­ها از کپسول­ های اطفای حریق است .

چالش­ های موجود در این بخش : فضا ، انرژی الکتریکی ، سرمایش و شبکه می­باشد.( که برای تامین انرژی الکتریکی و سرمایش از پست کامپکت برق استفاده شده­ است . )

-          هزینه :

هزینه ابتدایی در نظرگرفته شده برای این پروژه مبلغ 40 میلیارد ریال بوده­ است . تاکنون 85 درصد این پروژه تکمیل شده­است و 30 میلیارد ریال صرف این درصد از پروژه شده ­است. البته ذکر این نکته ضروری است که تاکنون قراردادی جهت نگهداری و پشتیبانی وسایل بسته نشده (که از دلایل آن می­توان به نو بودن وسایل و گارانتی آن­ها اشاره کرد ) پس ممکن است برای این بخش نیز هزینه ­ای به هزینه ­های پروژه اضافه شود .

-          زمان :

زمان ابتدایی در نظر گرفته شده برای این پروژه 6 ماه بوده است ولی که به گفته ­ی آقای صورتگر حتی الان با گذشت 1 سال از زمان نهایی تعیین شده برای پروژه ، تنها 85% کار به اتمام رسیده است و نکته ­ی دیگر اینکه این پروژه قرار بود زمستان 93 شروع به کار کند اما با توجه به اقداماتی که جهت آماده سازی فضا باید انجام می ­شد تا فروردین 94 به تعویق افتاد . و ایشان یکی از دلایل این تعویق و تاخیر در پروژه را درگیرشدن با کارهای اداری دانستند .

 

شرح گزارش بازدید از مرکز خدمات فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف


هدف اصلی این بازدید کسب اطلاعات و تهیه گزارش از روند بازسازی مرکز محاسبات دانشگاه که اکنون مرکز خدمات فناوری اطلاعات نام گذاری شده، بوده است.

این بازدید در تاریخ 18 مهر انجام شد و توسط آقای صورتگر معاون این مرکز توضیحاتی جهت شرح روند نوسازی این مرکز و مشکلات آن داده شد.

طبق گفته آقای صورتگر، در بهمن ماه سال 1393 آقای خرازی و آقای صورتگر تصمیم به نوسازی این مرکز جهت بهبود کیفیت اینترنت دانشگاه و برپایی مرکز خدمات فناوری اطلاعات که تاکنون هیچ دانشگاهی در کشور نتوانسته است راه اندازی کند، گرفتند. سرمایه گذار این پروژه نیز اقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهور بودند.

برای اجرای این پروژه 3 مساله اصلی وجود داشت: محاسبه انرژی مورد نیاز و تامین آن، تغییر کاربری معماری ساختمان مرکز محاسبات و تامین تجهیزات لازم برای مرکز.

جهت ساخت یک Datacenter حاوی 70 رک 47 یونیت انرژی زیادی مورد نیاز بود و سهمیه قبلی مرکز محاسبات از برق دانشگاه برای این منظور کم بود که این میزان انرژی نیز با مذاکرات با سازمان توانیر تامین شد. (البته ابتدا 15 رک خریداری شد تا در فازهای بعد باتوجه به میزان درخواست ها رک های بیشتری را تامین کنند).

این مرکز به تجهیزاتی نظیر دستگاه های ups (منبع تغذیه بدون وقفه) و تابلو برق و... نیاز داشت. تا حد ممکن از تجهیزات قدیمی مرکز هم استفاده شد. برخی تعمیر شدند و برخی که قابل استفاده بودند برای استفاده نگه داشته شدند و آن هایی که قابل استفاده و تعمیر نبودند دور ریخته شدند و این کار از میزان هزینه های پروژه کاست.

در کل پس از محاسبات لازم حدود هزینه این پروژه 4 میلیارد برآورد شد که 3 میلیارد آن از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور تخصیص داده شد.

بعد از محاسبات، مذاکرات و پیگیری های لازم، این پروژه در فروردین 94 آغاز به کار کرد. زمان پایان این پروژه شهریور 94 درنظر گرفته شده بود که محقق نشد و تاکنون که یک سال از مهلت نهایی پروژه گذشته حدود 85% پروژه انجام شده است.

از دلایل تاخیر در اتمام پروژه سختی های اجرای پروژه است از قبیل اینکه باید در حین استفاده مشتریان به اصلاح شبکه پرداخته شود و این امر زمان بیشتری می برد.


گزارش بازدید از مرکز محاسبات


در تاریخ 18 مهر 95 برای بازدید از مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف با هماهنگی استاد درس مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات جناب آقای ابطحی همراه گروهی از دانشجویان به مرکز محاسبات دانشگاه رفتیم . مسئول بازدید جناب آقای صورتگر ، معاون مرکز محاسبات ، بودند .

در ابتدا توضیحی در رابطه با پروژه در دست اجرا دادند . پروژه ساخت یک DataCenter برای دانشگاه بود که از 70 Rack ، که هر کدام 47 Unit بودند . هدف از ساخت چنین DataCenter براورد نیازهای دانشگاه و به علاوه تلاش برای بهبود در کیفیت اینترنت در سراسر کشور بود . به گفته آقای صورتگر این پروژه در سطح کشور یکتا بوده و مورد مشابه آن یک ساختمان درنزدیک  میدان بهارستان واقع در تهران است و سایر دانشگاه ها توانایی انجام چنین پروژه با این ابعاد را نداشتند . در طبقه زیر زمین ساختمان کتابخانه مرکزی یک مجموعه دیگر DataCenter وجود دارد که به عنوان پشتیبان در نظر گرفته شده است . مجموعه در حال ساخت به عنوان مجموعه اصلی در نظر گرفته می شود چون از نظر ابعاد بزرگ تر است . طبق اصلی که آقای صورتگر گفتند برای از کار نیفتادن حتی لحظه ای اتصالات باید از هر چیز 2 تا وجود داشته باشد .

از مشکلات این پروژه می توان به هزینه بالای آن اشاره کرد که حدود 4 میلیارد تومان هزینه تخمین زده شده است که تا کنون 3 میلیارد تومان آن به پروژه تخصیص داده شده است . نکته ای که آقای صورتگر به آن اشاره کردند و آن را یک مشکل پروژه دانستند این بود که این پروژه از نظر درآمد تا زمانی تنها هزینه در بر دارد و درآمدی کسب نمی کند . برای کسب درآمد یک راه اجاره دادن قسمتی از آن به افراد و ارگان های متقاضی برای مدتی . برای مثال پروژه های پیچیده شبیه سازی بر روی لپ تاپ های معمولی ممکن است تا 2 سال زمان بگیرد اما بر روی این مجموعه به چند روز یا ساعت می رسد . از هزینه هایی که این پروژه دارد می توان به سیستم اطفاع حریق و کابل کشی آن و برق حدود 1 مگاوات که مجموعه مصرف می کند . برای نامین برق مورد نیاز یک پست برق در فاصله بین دانشکده عمران و مرکز محاسبات بنا شده است . همچنین برای داشتن برق در هنگام قحطی برق دانشگاه یک دیزل در پشت ساختمان مرکز محاسبات قرار داده شده است که طبق گفته ی آقای صورتگر حتی محل قرار گرفت این ساختمان هم مهندسی شده است تا مانع عبور آتشنشانی هنگام بروز آتش در ساختمان پشتی مرکز محاسبات نشود . این ژنراتور ها از صدای خیلی بلندی برخوردار بودند که برای کم کردن صدای آن ها از محصورهایی که هزینه خیلی بالایی حدود 150 میلیون تومان در بر داشت استفاده شده است.

از نظر زمانی شروع پروژه قرار بود از زمستان 93 باشد اما به علت آمادگی های قبل پروژه شروع آن از فروردین 94 بود و پیش بینی شده بود که پایان آن شهریور94 باشد اما اکنون که یک سال از آن تاریخ گذشته است حدود 85% کار پیش رفته . علت این اتفاق را آقای صورتگر در کارهای اداری و همچنین اینکه سیستم از قبل در حال کار بوده و بدون از کار افتادن سیستم قبلی ، باید سیستم جدید پیاده شود ، می داند .

از دیگر نکات گفته شده توسط ایشون می توان به محیط زیبای مرکز محاسبات هنگام ورود اشاره کرد که هم برای تقویت روحیه کارکنان آنجا و هم برای برقراری ارتباط آسان با مشتریان استفاده می شود.


گزارش بازدید مرکز محاسبات دانشگاه صنعتی شریف مورخ 17 مهرماه

 

در این بازدید هدف آشنایی با پروژه ی ساخت مرکزمحاسبات بود و مسئول آن در این دیدار سرکارخانم مظفری بودند :
در ابتدا جناب آقای صورتگر ، معاون مرکز محاسبات ، به معرفی این مرکز پرداختند که البته بیشتر دربرگیرنده ­ی جنبه­ های فنی بود و در ادامه نیز تمام قسمت­ ها مورد بازدید قرار گرفت .


شرح گزارش :


ساختمان این مرکز 48 سال قدمت و 1000مترمربع مساحت دارد و در گذشته به عنوان دانشکده­ ی کامپیوتر شناخته می ­شده است که پس از انتقال آن تصمیم به ایجاد مرکز گرفته شده است .



فضای کلی مرکز :


    به طور کلی می­توان ساختمان این مرکز را به چند قسمت تقسیم کرد در ابتدای ورود ، سمت چپ با موزه مواجه خواهیم شد که از اجزای قدیمی نظیر اولین کامپیوتر ایران تشکیل شده است (این کامپیوتر به درخواست وزارت نفت به ایران وارد شده و از سری mainframe های قدیمی است که پیش از انقلاب آغاز به کار کرده است . نکته­ ی قابل توجه درباره ­ی این کامپیوتر اندازه و مصرف بیش از اندازه­ ی آن می باشد . اولین کنکور سراسری در ایران با این دستگاه برگزار شده است و چندسال پس از انقلاب نیز از رده خارج شده است و مورد استفاده قرار نگرفته است . البته این دستگاه تا پیش از فروردین 94 در فضای اصلی Data Center که فضایی با ابعاد10.8 * 13.2 است قرار داشته است .) ، سمت راست نیز ابتدا با Help Desk مواجه می­شویم که پاسخگوی سوالات خواهند بود پس از آن وارد فضایی خواهیم شد که NOC وجود دارد که در این اتاق LCDها و کامپیوترهایی برای نظارت در بر عملکرد صحیح سرورها درنظر گرفته شده است . در ادامه اتاق­هایی برای انجام کارهای اداری و همچنین Cleaning Room قرار دارد سپس وارد فضایی می­شویم که می توان DC اصلی را از طریق شیشه مشاهده نمود و درنهایت نیز اتاق برق وجود دارد . در کنار هرکدام از DCها و همچنین اتاق برق کپسول­ های اطفاء حریق بزرگی در نظر گرفته شده ­اند که در صورت مشاهده ­ی هرگونه نشان ه­ای از آتش سوزی توسط سنسور­هایی که در سقف وجود دارند عکس­ العمل نشان خواهند داد .



هدف اصلی پروژه :


    هدف اصلی برپایی این پروژه این بود که نیازهای اصلی و امروزه­ ی فناوری اطلاعات در دانشگاه صنعتی شریف پاسخ داده شود . بنابراین ابتدا باید شالوده­ هایی در حوزه­ های نرم افزار ، سخت افزار ، سازمان افزار ، زنده افزار و ارتباط افزار مهیا شده و سپس سایر لایه ها بنا گردند . نکته ­ی جالب در رابطه با شالوده ­ی سخت افزاری اصرار دانشگاه مبنی بر استفاده از ساختمان فعلی بود که به زعم جناب آقای صورتگر به عنوان کارشناس طراح این شبکه و همچنین معاونت آن به دلیل زمان زیادی که از ساخت آن می­گذرد مناسب نیست . البته حسن­ هایی نظیر اینکه بالای DC طبقه­ ای وجود ندارد و تحت تاثیر اتفاقات طبقه­ ی بالا قرار نخواهد گرفت نیز دارد .



شالوده­ ی سخت افزاری :


    برای تهیه ­ی شالوده ­ی سخت افزاری دو مسئله ­ی قابلیت و ظرفیت را در نظر گرفت برای مثال فضای DC شاید بتواند تا 100 عدد rack را پوشش دهد در حالیکه که با توجه به بررسی دامنه ­ی دانشگاه این پیش­بینی صورت گرفته است که 70 عدد از این rack ها با اندازه ­ی 47 unit استفاده شود. ( لازم به ذکر است که این عدد با توجه به نیازهای پیش رو و در نظر گرفتن بالا رفتن نیازها با شتاب زیادی تخمین زده شده است.). باید توجه داشت که هرگونه تغییر در شالوده باعث تغییر کلی در پروژه خواهد شد و به میزان زیادی متحمل هزینه خواهیم شد بنابراین این مرحله یکی از مهمترین قسمت­های پروژه را تشکیل می­دهد .

    در تعریف DC گفته شده است که این سیستم همیشه باید در حال سرویس دهی باشد و هیچگاه قطع نشود ، همچنین به صورت سلولی است که انرژی خود را تامین می­کند . سرویس ­های اصلی که در شالوده برای آن باید تامین شود باید انرژی الکتریکی ، سرمایش ، شبکه و فضا است و سایر سرویس ­ها بر روی این ­ها تعریف می­شوند . بنابراین هیچ کدام از این سرویس­ ها نباید قطع شوند در نتیجه از هرکدام از این سرویس­ ها باید دو منبع داشته باشیم تا در صورت قطع شدن یکی به مشکل برنخوریم ، در ارتباط با انرژی الکتریکی توانی حدود 1Mw لازم است که بسیار بالاست و چون منطقه ­ی آزادی به شدت منطقه­ ی پر مصرفی است برای گرفتن این میزان برق از شرکت توانیر با مشکلات زیادی رو به رو شدند که در نهایت برند دانشگاه صنعتی شریف به کمک آمده و باعث شد یک پست برق در فاصله ای بین دانشکده ی عمران و مرکز محاسبات تعبیه شود .

    علاوه بر فضایی که به عنوان DC اصلی گفته شد فضایی با ابعاد 4.5 * 13.2 نیز تحت عنوان DC فرعی وجود دارد . کف این DC ها کاذب است زیرا سیم­ کشی هایی انجام شده است و چون تغییراتی خواهیم داشت به راحتی بتوانیم که کف را باز کرده و به راحتی تغییرات صورت پذیرد. Rack ها بر روی این کف کاذب قرار می­گیرند و سرورها درون آن قرارداده می­شوند. بنابراین فضا تحت عنوان rack فراهم می­شود و انرژی الکتریکی نیز به rack ها متصل هستند. هر سروری دو عدد PDU دارد ( طبق اصلی که گفته شد از هر چیزی باید دو عدد موجود باشد)، همچنین شبکه نیز متصل شده است و برای سرمایش­ نیز دستگاه­ هایی تعبیه شده است که هوای خنک را به زیر کف کاذب تزریق می کند و با ایجاد سوراخ هایی در کف کاذب رو به روی rack ها سرمایش صورت می­گیرد . نکته­ ی جالب وجود فضاهایی تحت عنوان اتاقک گرم و اتاقک سرد است که به این صورت به وجود می­آید که rack ها روبه روی هم قرار داده می­شوند و فضای خنک بین آن­ها قرار می­گیرد در حالیکه پشت آن­ها فضای گرمی است .

    برای جلوگیری از قطعی سلول در فاصله ­ای که یکی از جریان­ های برق قطع می­شود و دیگری وارد مدار می­شود ، موتور برقی در نظر گرفته شده است که در فضایی خارج از مرکز و  پشت اتاق برق تعبیه شده است . البته از زمان وارد شدن موتوربرق به سیستم UPS ها در نظر گرفته شده اند که تا نزدیک یک ساعت توانایی تغذیه­ی DC دارد .

    شاید یکی از قابل توجه­ ترین نکات در طول این بازدید برای اینجانب بازسازی فضای بیرونی و زیباسازی فضای سبز مرکز بود که می­توان آن را گامی بزرگ در جهت بهبود CRM در نظر گرفت. ( البته از نکات منفی آن می توان به اینکه در صورت آتش گرفتن موتوربرق که پشت این فضا قرار دارد ورود ماشین آتش ­نشانی به این منطقه سخت خواهد بود اشاره کرد.)



هزینه :


   در ارتباط با هزینه می­ توان گفت که در ابتدا مبلغ 40 میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته شده است که تاکنون که نزدیک 85% پروژه تکمیل شده نزدیک به 30 میلیارد ریال آن به پروژه تزریق شده است . البته متاسفانه هنوز قراردادی جهت نگهداری و پشتیبانی وسایل بسته نشده و دلیل آن می­تواند این باشد که هرکدام از این دستگاه­ها تازه خریداری شده و گارانتی دارند درحالیکه در چندسال آینده اگر تمهیدی اندیشیده نشود با مشکلات جدی و هزینه ­های بالایی مواجه خواهیم شد . البته برای کسب درآمد نیز مسائلی در نظر گرفته شده است اما تاکنون مرکز موفق نبوده است البته درحال حاضر تمامی اقدامات در لایه ­ی شالوده صورت گرفته است و اگر لایه ­ی کاربرد به خوبی عمل کند درآمد خوبی نیز در اختیار مجموعه قرارخواهد گرفت .



نیروی انسانی :


    یکی از عجیب­ ترین نکات این بازدید برای من به شخصه تعداد کم نیروی انسانی حاضر در این پروژه بود که به گفته ­ی جناب آقای صورتگر تنها ایشان و دکترخرازی حضور دارند البته مسئول مالی نیز همان مسئولان مالی دانشگاه می­ باشند که کمک شایانی به پیشبرد پروژه داشته ­اند. یکی از دلایل کم بودن تعداد نیروی انسانی دستمزد کم دانشگاه برای این افراد است بنابراین فارغ التحصیلان با برآورد هزینه فرصت به هیچ وجه دانشگاه را به عنوان انتخاب خود در نظر نمی ­گیرند .



زمان :


    این پروژه قرار بود از زمستان 93 شروع به کار کند اما با توجه به اقداماتی که جهت آماده سازی فضا باید انجام می ­شد تا فروردین 94 به تعویق افتاد ، در ابتدا زمانی 6 ماهه برا آن در نظر گرفته شده بود که به گفته ­ی آقای صورتگر حتی الان با گذشت 1 سال از زمان نهایی تعیین شده برای پروژه ، تنها 85% کار به اتمام رسیده است و البته دلیل اصلی آن درگیرشدن با دیوان­سالاری اداری است که هرکسی در هر سمتی مایل است که نظر خود را پروژه دخیل کرده تا سهمی در اجرای آن داشته باشد .

    درپایان نیز به عنوان یک سوال از ایشان پرسیدم که آیا با توجه به اینکه پروژه تقریبا سه برابر زمان مشخص شده طول کشیده است آیا در هیچ مقطع زمانی احساس کرده اند که قطع پروژه کار مفیدتری نسبت به ادامه ­ی آن است که ایشان پاسخ دادند که چون خوشبختانه پروژه از جانب دانشگاه حمایت می­ شد و دغدغه­ ی مالی نداشتند همیشه ادامه­ ی پروژه انتخاب ایشان و سایر مسئولین پروژه بوده است البته نکته ­ی قابل توجه در سخنان ایشان یکی از دلایل سختی پروژه بود  : " شاید اگر این پروژه قرار بود از ابتدا شروع به کار کند و بدون هیچ گونه موجودیتی از قبل آغاز شود در همان 6 ماه تمام می ­شد اما متاسفانه اینجا با سیستمی مواجه بودیم که درحال کار بود و باید تغییراتی بر روی آن انجام می شد بنابراین سختی کار دوچندان شده بود . "

اساسنامه‌ی گروه


اساسنامه ی گروه Sharif-Chaos  در ذیل آمده است :



ماده اول: هدف


هدف از تشکیل این گروه انجام فعالیت‌ها و تبادل اطلاعات در راستای اهداف درس مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات می باشد. امید است با توجه و همت تمامی اعضای گروه مورد تایید مدرس محترم درس قرار گیرد .


ماده دوم : مدت فعالیت


این گروه در تاریخ 18 مهر 1395 تشکیل و کار خود را آغاز نموده و تا پایان دی ماه سال جاری  به فعالیت خود ادامه خواهد داد.


ماده سوم : اعضای گروه


اعضای گروه شامل :


مهشیدسادات خاتمی

زهرا رستگاری

پریناز عوض‌نژاد

محبوبه محمدعلیان


ماده چهارم: ضوابط

قوانین حضور در جلسات:

حضور تمام افراد در جلسات گروه الزامی است.

در صورت  عدم حضور در گروه فرد تسلیم تصمیمات اخذ شده در جلسه می باشد.

جلسات به طور منظم هر شنبه ساعت 12 تا یک برگزار می شود.

تغییر زمان جلسه تنها با توافق تمام اعضای گروه امکان پذیر است.

 جریمه غیبت کننده به این صورت خواهد بود که فرد در صورت تکرار غیبت غیر موجه در دو جلسه از گروه اخراج خواهد شد.


قوانین کار گروهی:

تمام افراد گروه ملزم در شرکت در بحث ها و ارائه ی نظر در تمامی مراحل کار می باشند.

افراد وظیفه دارند که تمامی کارهای به عهده گرفته در جلسات را در حد توان به بهترین شکل انجام دهند.

در صورت عدم انجام کار محول شده به هر یک از اعضا، عضو موظف به انجام کار اضافه در مراحل بعدی کار می باشد.


قوانین اخراج از گروه:

در صورت عدم حضور فردی در دو جلسه به طور متوالی عضو از گروه اخراج شده تلقی خواهد شد.

در صورت کوتاهی فردی در انجام وظایف به عهده گرفته شخص با تذکری از طرف مدیر گروه مواجه می شود و در صورت تکرار غیر موجه با نظر اعضا از گروه اخراج خواهد شد.


ماده پنجم: مسئولیت ها

1. مدیر گروه: محبوبه محمدعلیان

    ــ تشخیص و تعیین وظایف اعضا
    ــ نظارت بر انجام مسئولیت ها توسط افراد گروه
    ــ مدیریت جلسات 


2. مسئول فا: مهشیدسادات خاتمی

    ــ ساخت و به روز رسانی وبگاه
    ــ ارتباط با استاد


3. دبیر جلسات: زهرا رستگاری

    ــ نوشتن گزارش جلسات
    ــ نظارت بر نظم و حضور افراد در جلسات
    ــ تنظیم، نگارش و ویرایش مطالب و اسناد مورد نیاز


4. مسئول هماهنگی و نیروی انسانی: پریناز عوض‌نژاد

    ــ تعیین زمان جلسات و ایجاد هماهنگی های لازم برای برگزاری جلسات

    ــ فراهم آوردن شرایط لازم برای جلسات و ایجاد هماهنگی بین اعضا
    ــ بررسی بازده و کارکرد اعضای گروه و ارایه گزارشات مربوط به عملکرد سایر اعضا  به مدیر
    ــ ابلاغ موضوعات هر جلسه،  پیش از آغاز آن جلسه
    ــ همچنین این عضو میتواند درخواست تخصیص دوباره ی یک مسئولیت را به گروه بدهد



ماده ششم: پایبندی به اساسنامه


این اساسنامه در هفدهم مهرماه با توافق تمامی اعضای گروه تصویب شده و هر یک از اعضا موظف به انجام آن می باشند.